Fysiotherapie

De fysiotherapeut is de deskundige in de behandeling van klachten van het menselijk bewegingsapparaat. Ze behandelen spier- en/of gewrichtsgerelateerde klachten die baat kunnen hebben bij lichaamsbeweging, of helpen met oefeningen om het lichaam te helpen bij zijn natuurlijke herstelproces zodat u weer pijnvrij kunt bewegen.

Dit kunnen sportgerelateerde klachten zijn, klachten opgelopen tijdens het werk, klachten door een ongeval of ziekte, een verkeerde beweging of simpelweg omdat het lichaam ouder wordt.

Werkwijze

Het bezoek aan de fysiotherapeut kan worden onderverdeeld in vijf stappen: de anamnese, het onderzoek, advies, behandeling en de evaluatie.

Hieronder worden de verschillende stappen toegelicht:

Anamnese

Het bezoek begint altijd met een uitgebreid gesprek om inzicht te krijgen in uw klachten. Dit geldt in beide gevallen, of u nu met of zonder verwijsbrief komt.

Tijdens dit gesprek (de anamnese) krijgt u vragen over uw klachten, hoe lang u er last van heeft en de manier waarop u gehinderd wordt door uw klachten.

Lichamelijk onderzoek

Als uit dit gesprek blijkt dat de therapeut u kan behandelen, zal er zorgvuldig onderzoek worden gedaan naar de oorzaak van de klachten. De therapeut zal

• U zowel statisch als tijdens bewegingen observeren
  • Palperen en voelen van het aandachtsgebied, en vaak gebieden boven en onder het aandachtsgebied
  • Spierkracht, bewegingsbereik en het vermogen om functionele taken uit te voeren controleren,
  • Voer speciale tests uit die specifiek zijn voor het aandachtsgebied.

De therapeut stelt vervolgens op basis van de informatie uit het onderzoek een diagnose en bespreekt met u het behandelplan, afhankelijk van uw hulpvraag.

Het advies

De fysiotherapeut legt uit wat de mogelijke oorzaak van uw klachten is en wat u eraan kunt doen. U krijgt advies over hoe u toekomstige blessures kunt voorkomen.

Behandeling

Behandelingen zijn zowel hands-on als hands-off. Hands-on aanpak is belangrijk bij musculoskeletale klachten om gewrichts- en spiermobiliteit te vergroten, pijn te verlichten en spierspanning te verminderen.

Die gaat niet alleen over massage maar ook voor geleid passief /actief bewegen en lokale mobilisaties.

Enkele aandachtsgebieden/ Klachten:

• Schouderklachten
  • Rugklachten
  • Nekklachten
  • Hoofdpijnklachten
  • Spanningsklachten
  • Duizeligheid
  • Conditie
  • Knie, enkel- en voetklachten
  • CANS/RSI, Tennis/Golfers elleboog
  • Sportblessures
  • Post – operatieve revalidatie zoals kniebanden, meniscus, knee prothese, enkel prothese, heup prothese.
  • Artrose, fibromyalgie en overbelastingssyndromen
  • Carpaal Tunnel syndroom