Transcutaneous Electrical Neuro Stimulation (TENS)

Een TENS-eenheid bestaat uit een batterijgevoed apparaat dat elektrische impulsen afgeeft aan het geblesseerde gebied door middel van elektroden (pads) die op het huidoppervlak zijn geplaatst.

Transcutane elektrische neurostimulatie (TENS) is een niet-invasieve methode die gebruik maakt van zwakke elektrische stroompjes om pijn te verminderen.

De zwakke stroompjes verstoort de zenuwgeleiding die maakt dat u pijn voelt, het stimuleert de afgifte van pijnstillende stoffen door het lichaam en zorgt ervoor dat de spier zich ontspant.

TENS-therapie heeft geen bijwerkingen, maar sommige huidtypes kunnen gevoelig zijn voor de elektroden. Er zijn andere elektroden die geschikt zijn voor het overgevoelige lichaam.

Enkele van de meest voorkomende aandoeningen waarvoor TENS kan worden gebruikt zijn onder meer:

• Artrose
  • Tendinitis (een ontsteking of irritatie van een pees)
  • Bursitis
  • Lager rug pijn
  • Chronische bekkenpijn
  • Pijnlijke diabetische neuropathie

Ultrageluid therapie oft geluidsgolftherapie

Ultrageluidtherapie is een behandelmethode waarbij mechanische trillingen door het apparaat worden geproduceerd.

Tijdens de behandeling wordt de kop (transducer) van het apparaat via een transmissiekoppelingsgel in direct contact met de huid gebracht. Tijdens de procedure is de kop van de Ultrageluid constant in beweging.

Hoe werkt het?

De mechanische trillingen (golven) die door de huid gaan, veroorzaken een trilling van de lokale spierweefsels.

De mechanische trillingen geven micromassage aan de spiervezels, wat zorgt voor ontspanning en helpt bij het verlichten van spierpijn, het verwarmt ook de spiervezels en verhoogt de vloeistofstroom. De verwarming zorgt voor ontspanning en helpt spierpijn te verlichten, terwijl de verhoogde stroom naar het getroffen gebied ervoor zorgt dat er meer lymfe kan doorstromen.

Er wordt geen warmtesensatie gevoeld tijdens de behandeling, tenzij een thermische dosis wordt gekozen. In situaties waar een verhittingseffect niet gewenst is, zoals een acute ontsteking, kan het ultrageluid worden gepulseerd in plaats van continu uitgezonden.

Het is een zeer effectieve manier om zwelling en ontsteking te behandelen, niet alleen van de spieren, maar ook van de gewrichten en ligamenten. Kwesties zoals tendinitis, niet-acute gewrichtszwelling en chronische ontsteking zijn enkele van de meest behandelde problemen.

Fysiologische effecten

Diep verhitte pezen, spieren of ligamenten kunnen de volgende voordelen hebben:

• Bevordering van de bloedsomloop naar weefsels
  • Versnel het genezingsproces
  • Pijnvermindering
  • Toename van de rekbaarheid van bindweefsel
  • Spierontspanning
  • Vermindering van ontsteking, zwelling
  • Verweking van littekenweefsel.
  • Verhoging van de doorlaatbaarheid van celmembranen

Toepassing van ultrageluidtherapie

Deze kunnen zijn:

• Frozen shoulder
  • Peesontstekingen
  • Slijmbeursontsteking
  • Arthrosis
  • Gewrichtsontsteking zoals retropatellaire chondropathie.
  • Behandeling na letsel zoals kneuzing, verdraaiing
  • Gezamenlijke contractuur of beklemming